Jak zostać ekspertem SEO? Wywiad z Pawłem Wołoszynem, Head of SEO Semcore
Paweł Wołoszyn, head of seo semcore

Jak zostać ekspertem SEO? Wywiad z Pawłem Wołoszynem, Head of SEO Semcore

Paweł Wołoszyn, Head of SEO Semcore

Paweł Wołoszyn, Head of SEO Semcore, ekspert z 10-letnim doświadczeniem w branży SEO. Swoją karierę rozpoczynał jako freelancer tworząc oraz optymalizując serwisy www. Strategie SEO przez niego przygotowywane charakteryzują się indywidualnym podejściem oraz zastosowaniem nieszablonowych rozwiązań, który maksymalizują skuteczność.

*Mat. powstał we współpracy z firmą Semcore – art. sponsorowany

_____________________________________________________________________________________

 

Zacznijmy od tego, jak wyglądała Twoja ścieżka kariery w SEO zanim trafiłeś do Semcore?

Należę do tych pozycjonerów, którzy pamiętają wdrażanie przez Google nowych algorytmów – jak Pingwin i Panda. Pozycjonowaniem zajmuję się od 10 lat. Swoją karierę zaczynałem jako freelancer od tworzenia i pozycjonowania stron MFA (Made For AdSense). Wtedy SEO było o wiele mniej skomplikowane niż teraz – mały nakład pracy pozwalał na osiąganie zadowalających efektów. Wyszukiwarka posiadała  znacznie mniej skomplikowane algorytmy, standardem w tamtym czasie były automaty do linkowania np. Publiker czy OmniADD. Wtedy też królowały platformy SWL. Pewnie niejeden ekspert SEO, który zaczynał swoją karierę ponad 10 lat temu, miło wspomina tamte czasy. 

Jako pozycjoner próbowałem każdego rodzaju pracy – od  freelancera, poprzez bycie wewnętrznym SEOwcem (w inhouse), po pracę w agencjach SEO. Po godzinach pracy, od samego początku prowadzę swoje projekty, które bazują głównie na afiliacji. Na nich nauczyłem się najwięcej, ponieważ testuję tam naprawdę sporo rozwiązań, które później mogę wykorzystać przy pracy nad stronami klientów.

Pracowałem w środowisku każdego typu (w jakim mógłby działać seowiec). Dzięki temu mogę pochwalić się szerokim spojrzeniem na każdy projekt SEO oraz indywidualnym podejściem. Mierzyłem się z trudnymi branżami i wypracowałem swoje know-how.

Masz ponad 10 lat doświadczenia w branży – dlaczego jako kolejnego pracodawcę wybrałeś firmę Semcore?

Semcore to wyjątkowa agencja, która wyróżnia się w tej branży. Przede wszystkim jest nastawiona na edukowanie klientów i uświadamianie ich. Klient wie, co trzeba zrobić, ile to może potrwać, jakie budżety są minimalne dla konkretnych efektów. Dzięki temu zespół SEO przynosi efekty, klienci wiedzą, czego mogą się spodziewać. Semcore nie przyjmuje klientów, jeśli oczekiwania są niewspółmierne do budżetu, a cele nierealne. Ponadto mamy tu dostęp do najnowszej wiedzy, wyjeżdżamy na branżowe spotkania, a nasze pomysły i inicjatywy zawsze są brane pod uwagę. Dzięki temu stawiamy na jakość i dostarczamy klientom jak najwięcej. 

Zespół wzajemnie się wspiera i uczy – to sprawia, że nowi pracownicy szybko się odnajdują i rozwijają w ekspresowym tempie. Niezwykle istotne jest to, że Semcore jest liderem w SXO – zawsze w pracy dużą wagę przypisywałem nie tylko SEO, ale również UX. Teraz mam okazję pracować w firmie, która łączy te dwa aspekty. 

Jak zostałeś przyjęty w firmie? Jak wyglądał proces onboardingu?

Semcore są wyznaczone osoby, które zapoznają nowych pracowników z konkretnymi kwestiami – systemami, procesami. Jest osoba od wdrażania nowych pracowników, istnieją specjalnie przygotowane szkolenia dla nowych członków załogi. Ponadto cały zespół jest zgrany i otwarty, dlatego już w pierwszych dniach poczułem, że to team, z którym będzie się wspaniale pracowało.

Jakie kompetencje powinny wyróżniać osobę na Twoim obecnym stanowisku – Head of SEO?

Head musi mieć nie tylko wiedzę o SEO, ale również umiejętność zarządzania procesami. Musi być również otwarty na wprowadzanie zmian, delegowanie. Ponadto jego zadaniem jest także obserwacja, jak radzi sobie zespół i konkretne osoby. Dzięki temu wie, jakie szkolenia wewnętrzne lub zewnętrzne są potrzebne, potrafi dobrze przydzielać ludzi do zespołów – według ich kompetencji, ale też zainteresowań. 

Czy uważasz, że w tym zawodzie ważny jest kierunek studiów jaki ukończyliśmy?

Sądzę, że studia nie są w ogóle potrzebne do pracy w tym zawodzie. Oczywiście mogą być pomocne, aczkolwiek dużo istotniejsze są kompetencje, które można zdobyć jedynie w praktyce oraz naturalne predyspozycje. Jeśli ktoś nie potrafi myśleć analitycznie, to nie będzie dobrym SEOwcem. Jeśli miałbym polecać jakieś studia, to byłaby to informatyka. Taki kierunek pomaga w technicznym SEO – na rynku pracowników wciąż jest mało pozycjonerów z takimi umiejętnościami.

Czy są kursy, które szczególnie polecasz zarówno osobom, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, jak również tym już pracującym w branży SEO?

Najlepsza nauka jest poprzez praktykę. Jednak podstawa w postaci wiedzy teoretycznej również powinna być zdobywana. W naszym Case Study – Pozycjonowanie stron opisaliśmy wiele książek oraz kursów. Każdego, kto chce rozpocząć pracę w SEO zachęcam do zapoznania się z tymi informacjami.

Jestem zwolennikiem uczenia się poprzez działanie, a dokładnie pracę na swoim blogu, czy sklepie. Jeśli chcesz umieć SEO, to teoria będzie przydatna, ale najlepszym kursem jest testowanie na własnym serwisie. Nie ma ryzyka, można sprawdzać wszelkie rozwiązania. Sam uczyłem się w ten sposób SEO i wyciągnąłem z takiego działania najwięcej wiedzy. Warto również obserwować różne serwisy – nie tylko konkurencję. Sprawdzać jak sobie radzą, co robią, jakie mają wyniki.

 Czy sądzisz, że praca w dziale SEO to zawód przyszłości?

Jeśli chodzi o SEO – obecnie jest ono niezwykle ważne, jednak nie wiemy, co będzie za 10-15 lat. Coraz istotniejsze stają się aspekty, które są związane z UX i myślę, że zawodem przyszłości jest praca w SXO, a nie tylko SEO. 

Jak na podstawie swojego doświadczenia opisałbyś rekrutacje osób do działu SEO? Możesz nam zdradzić, czego może się spodziewać kandydat i na co Ty osobiście zwracasz największą uwagę?

Wiele zależy od stanowiska, na które rekrutuje dana osoba. Od specjalisty oraz eksperta wymagam określonych umiejętności, a także doświadczenia. Zwracam dużą uwagę na umiejętność rozumienia i wdrażania kwestii technicznych, ponieważ mało jest pozycjonerów, którzy się w tym specjalizują. Na stanowisku juniorskim najważniejsze są: chęć do nauki, myślenie analityczne oraz przyczynowo skutkowe, kreatywność – a reszta przyjdzie sama. 

Na jakie wyzwania może liczyć osoba, która dołącza do działu SEO w Semcore?

W Semcore dbamy o widoczność klientów z różnych branż, a więc wyzwaniem będzie na pewno mierzenie się z wieloma sektorami e-commerce. Obsługujemy również bardzo duże marki, a specyfika pracy nad rozbudowanymi serwisami jest nieco inna niż z małymi stronami internetowymi. Duży budżet to o wiele większe możliwości.

SEO w Semcore to dział, w którym co chwilę pojawiają się nowe, ciekawe przypadki, więc nie tylko nowe osoby, ale także pracownicy z dużym stażem spotykają wiele wyzwań. Ponadto bardzo ważny jest dla nas UX – seowcy z naszej firmy szkolą się z niego, a eksperci z wiedzą UX co jakiś czas przygotowują szkolenia wewnętrzne.

//

Jak wygląda hierarchia w Twoim zespole i jak oceniłbyś relacje pomiędzy juniorami a specjalistami, team leaderami?

W naszym zespole są teamy, na które składa się: team leader, eksperci, specjaliści oraz juniorzy. Mamy spotkania całego działu, ale także zespoły omawiają w swoim gronie bieżące problemy oraz przeprowadzają wewnętrzne szkolenia. Najważniejsza jest współpraca – wszyscy gramy do jednej bramki, dlatego eksperci dbają o rozwój specjalistów i juniorów. Mamy także projekty, w które zaangażowani są pracownicy o różnym poziomie wiedzy – dzięki temu dostarczamy efekty, ale jednocześnie cały zespół wiele się uczy, a głos osób z krótkim stażem w SEO nie jest ignorowany. 

Czy mógłbyś nam opisać, czym się zajmują osoby z działu SEO Semcore na poszczególnych stanowiskach?

Junior SEO Specialist pomaga w pracy innych – wyższych stażem. Wykonuje dla nich zadania pomocnicze, ale też dostaje bardziej skomplikowane taski. Specjaliści oraz eksperci omawiają z juniorami te zadania, poprawiają i przekazują cenne informacje, dzięki czemu możliwa jest nauka w praktyce.

SEO Specialist obsługuje klientów, nie ma z nimi kontaktów, zajmuje się średnimi budżetami, jednak nie brak w jego pracy wyzwań. Należy do zespołów, które obsługują większych klientów i jest w wielu procesach.

Senior SEO Specialist obsługuje klientów średnich i premium – ma ciągłe wsparcie merytoryczne eksperta, ale też może zlecać zadania juniorom.

SEO Expert obsługuje klientów z najwyższymi budżetami, klientów premium. Uczy juniorów oraz specjalistów, zleca im zadania. Dobiera je tak, aby pracownicy ciągle uczyli się czegoś nowego.

SEO Team Leader obsługuje klientów premium, ale także zarządza swoim zespołem. Szkoli, przypisuje zadania oraz funkcje. Rozmawia ze swoim zespołem na temat tego, czego on potrzebuje, czego chce się nauczyć i planuje rozwój osób ze swojego teamu. Pomaga rozwiązywać bieżące problemy, a bardziej poważne zgłasza headowi. 

Ponadto każdy z naszych pracowników ma coś, co szczególnie lubi i w czym się specjalizuje. Wspieramy takie osoby w rozwijaniu umiejętności i staniu się ekspertem z danej dziedziny.

Czym się kierujecie podczas przyznawania awansów? Jak wygląda ścieżka kariery w dziale SEO Semcore?

W dziale SEO bardzo ważny jest rozwój i team liderzy dbają o poszerzanie kompetencji pracowników. Czuwają nad każdą osobą z zespołu i obserwują postępy. Ścieżka kariery w dziale SEO jest klarowna dla wszystkich pracowników – każdy wie, do czego dąży i jak jego zaangażowanie wpłynie na awans.

W rok wypozycjonowaliście stronę semcore.pl od zera na TOP1 najtrudniejszych słów kluczowych – możesz nam opowiedzieć, jak wyglądał ten proces?

Robiliśmy to samo, co dla naszych klientów – dbaliśmy o wszelkie aspekty SEO (optymalizacja, content, linki). Mieliśmy jednak do dyspozycji spory budżet oraz szereg ekspertów, co pozwoliło nam nie tylko na wdrażanie kosztownych rozwiązań, weryfikowanie ich, ale też mogliśmy eksperymentować i dużo testować. Stopniowo wdrażaliśmy kolejne działania i nasze umiejętności pozwoliły nam na takie efekty. 

Jak wygląda współpraca działu SEO z innymi działami w Semcore?

Ściśle współpracujemy, ponieważ każdy dział dokłada swoją cegiełkę do sukcesu klienta. Copywriting tworzy wartościowe treści na podstawie zaleceń działu SEO, Customer Success dba o relacje z klientem, przekazywanie mu na bieżąco ważnych informacji oraz dbaniu o to, aby komunikacja przebiegała sprawnie. Mamy też dział wdrożeniowy IT, który mocno wspiera pozycjonerów i wykonuje bardziej skomplikowane działania na stronach klientów. Dzięki temu klient nie musi co jakiś czas zatrudniać zewnętrznego dewelopera – wiele zmian robimy sami. Dział marketingu również jest na bieżąco z tym, jak pracujemy i dba o przekazywanie odpowiednich komunikatów na temat wartości firmy.

Zobaczcie także: „Koncentracja na marketingu jest obecnie najlepszym wyborem dla właściciela agencji” – wywiad z Marcinem Stypułą, założycielem Semcore

Jakie są Twoje dalsze plany zawodowe?

W Semcore czuję, że jestem na odpowiednim miejscu i zamierzam jeszcze bardziej rozbudowywać dział SEO. Tworzymy najlepszą ofertę na rynku, która łączy SEO i UX. Planuję dalej skupiać się na tym, aby klienci mieli wyniki, seowcy wykonywali pracę z przyjemnością i ciągle się rozwijali. Ponadto mocno skupiamy się SemcoreLAB, ponieważ zależy nam na innowacjach, wyznaczaniu trendów, odnajdywaniu nowych rozwiązań oraz edukacji i wykorzystywaniu tego w praktyce.

Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów.