fbpx
copywriter

Czy długość (zdania) ma znaczenie?

W szkole uczyli Cię o wartości stylistycznej zdań złożonych – podrzędnie i współrzędnie. Z kolei szkoła życia współczesnego copywritera stawia na proste i jasne komunikaty zawarte w zdaniach pojedynczych. W końcu liczy się, aby treści konsumować jak najszybciej. Która strona ma rację? Obie.

Łatwo osiągniesz dynamikę swojego tekstu, łącząc ze sobą wiele zwięzłych fragmentów wypowiedzi. Może jednak na tym ucierpieć płynność myśli i zapamiętywalność przez czytelnika tego, co właściwie chcesz mu przekazać. Długość zdania silnie zależy od stylu autora i formy pisemnej, którą realizujesz. Inne zasady sprawdzą się przy komunikacie w poście sponsorowanym, a inne w przypadku recenzji filmowej, nawet jeśli ta również wyląduje na facebookowym wallu. Ponad wszystko, ważne jest jedno – nie unikaj jak ognia żadnego rodzaju zdania. Jak zatem ograć w ciekawy sposób ciągnące się na kilkanaście lub kilkadziesiąt słów tasiemce?

🚀 Najważniejsze… na koniec

W każdym zdaniu znajdziesz dwa miejsca, w których Twój komunikat wybrzmiewa najmocniej. Początek i koniec. Ma to szczególnie zastosowanie przy długich zdaniach, ponieważ w tych krótkich często brakuje środka, przez który czytelnik przelatuje wzrokiem najszybciej. Zgodnie z zasadą 2-3-1 najważniejszą informację umieść tuż przed kropką, a drugą w kolejności na samym początku – wówczas uwaga widza jest największa. Jeśli zależy Ci na podkreśleniu nazwy marki, słowa wyprzedaż czy kluczowej dla poparcia swojej tezy statystyki, unikaj pozostawienia tych informacji w miejscu “3”.

🚀 Przechwalaj się

W przypadku bogatej oferty pochwal się nią i wyłóż wszystkie asy z rękawa, zanim przejdziesz do szczegółowego przedstawienia każdego z nich. Jeśli opisujesz atuty nowego modelu samochodu, kup nimi klienta w jednym, soczystym zdaniu. Wyliczenia przekonują. “Spędź z nami wymarzone wakacje” nie brzmi tak przekonująco, jak: “Spędź z nami wymarzone wakacje nad brzegiem lazurowego morza, opalając się w gorących promieniach słońca, trzymając w ręku słodkiego drinka z dźwięczącymi w kieliszku kostkami lodu”. Dodatkowym atutem jest tutaj odwołanie się do zmysłów czytelnika (więcej na ten temat przeczytasz już wkrótce w naszym kolejnym wpisie!).

🚀 I jeszcze jeden, i jeszcze raz!

Zazwyczaj powtórzenia w tekście nie brzmią dobrze. Zazwyczaj nie są też zamierzone. Stanowią jednak figurę retoryczną od zawsze stosowaną w literaturze. Jeśli działa to na kartach powieści, dlaczego nie mogłoby zadziałać w komunikacji marketingowej? Powtórzenia służą przede wszystkim podkreśleniu pewnego elementu wypowiedzi, zwrócenia uwagi odbiorcy na konkretny wyraz czy wyrażenie. Jeśli zależy Ci, aby jedna z wartości Twojej firmy wybrzmiała w głowie czytelnika, wpleć ją do zdania dwukrotnie. Naczelną zasadą naszej firmy jest transparentność wobec klientów, transparentność będąca podstawą każdej udanej relacji – od razu wiadomo, co jest tutaj najważniejsze. W wielu przypadkach za taką taktykę pokocha nas również SEO.

🚀 Trzy grosze

Dorzuć je do swojej wypowiedzi pod postacią wtrącenia. Wpleć do zdania ciekawostkę lub przekonujące dane liczbowe, które ubarwią opis. Zamiast użyć prostego komunikatu: “Nasza maszynka z potrójnym ostrzem stanowi dla Ciebie najlepsze rozwiązanie”, podeprzyj go dowodem społecznym: “Nasza maszynka z potrójnym ostrzem, z której korzysta już ponad 30 milionów użytkowników, stanowi dla Ciebie najlepsze rozwiązanie”. Czasem warto poczekać, zanim przejdzie się od razu do rzeczy!

Tekst zainspirowany treścią książki autorstwa Joanny Wryczej-Bekier
pt. „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”, którą polecaliśmy tutaj.

Autorem artykułu jest Mateusz Białas.

Źródło ilustracji: canva.com