Kulisy pracy marketera #16

Kulisy pracy marketera #16

Agnieszka Zawadka

Ekspertka marketingu z duszą pedagoga. Chief Marketing Officer w Livespace, gdzie odpowiada za działania marketingowe, wsparcie sprzedaży oraz budowanie kultury organizacji. Specjalizuje się w działaniach inbound i content marketingowych w obszarze B2B. Doświadczenie w planowaniu strategii oraz realizowaniu kampanii marketingowych zdobyła we współpracy z najszybciej rozwijającymi się startupami w Polsce. Skupia się na projektowaniu efektywnej współpracy zespołów marketingu i sprzedaży. Entuzjastka dzielenia się wiedzą oraz nowych technologii i metodyk wspierających ludzi, pracę, biznes. Prywatnie miłośnicza czarno-białych fotografii. Po pracy najczęściej można spotkać ją na rowerze lub w teatrze.


Na wstępie wyjaśnij nam proszę, na czym dokładnie polega Twoja praca i który obszar marketingu uważasz za swoją mocną stronę?

Skupiam się na robieniu dobrego hałasu, żeby dotrzeć do grup docelowych, a potem – skłonić zainteresowanych do zapoznania się z ofertą Livespace. Tworzę strategię, układam komunikację, projektuję i optymalizuję ścieżki konwersji, przeprowadzam kampanie tzw. lead generation oraz lead nurturing. Specjalizuję się w content i inbound marketingu. Najprościej rzecz ujmując: generuję szanse sprzedaży – i w tym czuję się jak ryba w wodzie. Buduję też i rozwijam zespół, żeby móc skalować działania.

Wróćmy teraz do początków. Jak zaczęła się Twoja historia z marketingiem i jak rozwijała się z biegiem czasu?

Początków mojej przygody z marketingiem można doszukiwać się jeszcze na studiach kierunkowych. Wtedy też znalazłam swoją pierwszą pracę w marketingu online w startupie. To tam stawiałam swoje pierwsze kroki w roli marketing managera – zweryfikowałam wiedzę ze studiów i zebrałam ogromny bagaż doświadczeń. Chwilę później dostałam propozycję pracy w marketingu B2B i tak się złożyło, że
odnalazłam się w tym obszarze. Od kilku lat specjalizuję się w marketingu spółek technologicznych, głównie B2B. W tym czasie z mojego doświadczenia skorzystały takie firmy jak m.in. GoldenLine, CallPage, ifm electronic, elevato, GoWork, Beauty Trend Poland (beGlossy) i wiele innych. Przeszłam ścieżkę od pracy etatowego marketera przez freelancera po hybrydę tych ról – bardzo rozwijające doświadczenie.

W codziennej pracy, aby się nie męczyć i prezentować jak najlepsze wyniki, ważne są predyspozycje. Jakie cechy powinien mieć Twoim zdaniem dobry marketer?

Mam wrażenie, że obecnie największym wyzwaniem dla marketerów są nieskończone możliwości. Branże marketingowa oraz nowych technologii wciąż się rozwijają, przez co są nieodkryte. Potrzeba więc stale się doskonalić, aby sprostać wyzwaniom, nadążyć za zmianami i być zawsze o krok przed klientem. W tej rzeczywistości najważniejszą kompetencją marketera jest krytyczne myślenie. Umiejętność wartościowania i decydowania o tym, na kim, kiedy, jak skoncentrować działania jest kluczowa.

Nieco kontrowersyjną kwestią w świecie marketingu, PR-u i sprzedaży są studia kierunkowe. Czy uważasz, że są one potrzebne, by zacząć w tej branży?

Ukończenie studiów nie jest niezbędne do wykonywania zawodu marketera, ale jest przydatne. Dużo łatwiej odnaleźć się w świecie marketingu, znając podstawy teoretyczne – jaka jest rola marketingu oraz podstawowe narzędzia. Tak naprawdę to sama znajomość nie wystarczy, trzeba zrozumieć pewne mechanizmy, które rządzą marketingiem, a właściwie – rynkiem. Studia to dobre miejsce na poznanie różnych perspektyw, wykształcenie krytycznego myślenia i nawiązanie znajomości na całe życie – również tych zawodowych.

Ponarzekajmy trochę 😉 Która część Twojej pracy jest dla Ciebie najbardziej problematyczna?

Praca w marketingu często przypomina żonglerkę – trzeba stale obracać zadaniami, żeby utrzymać się w ruchu. Największą trudność sprawia zatem utrzymanie równej uwagi na wszystkich zadaniach, szczególnie kiedy trzeba manewrować między planowaniem strategii, organizowaniem działań taktycznych, a wchodzeniem w detale zadań operacyjnych. Przeskakiwanie między tak różnymi aktywnościami bywa wyczerpujące, a często jest po prostu niezbędne.

Przejdźmy do kwestii ważnej w każdym zawodzie – chodzi o pieniądze. Na jaką pensję może liczyć dobry marketer/PR-owiec?

Tu oczywiście nie mogę podać konkretnej stawki, bo ta zależy od wielu czynników, m.in. doświadczenia, umiejętności, zakresu obowiązków, możliwości firmy etc. Jednak jest jedna uniwersalna zasada: marketer ma taką pensję, jaką potrafi wybronić, pokazując wartość biznesową wypracowaną dla organizacji.

Podobno internet nie wybacza i nic w nim nie ginie… Jakie są najczęstsze i najbardziej błahe błędy marketerów?

Brak zdefiniowania grupy docelowej oraz celów – częsty i karygodny błąd popełniany przez marketerów. Jeśli na początku nie zostanie określona grupa docelowa działań marketingowych, wszystko inne nie ma znaczenia. Nieważne, jak wymyślną kampanię wymyśli taki marketer, jakie media wykupi, jaki przekaz skieruje… Bez określenia do kogo kieruje przekaz i jaki cel chce osiągnąć, strzela na oślep – przepala budżet, marnuje czas i energię. Takie działanie często prowadzi do spamowania, czyli nadawania nietrafionego komunikatu do niewłaściwego adresata, którego wszyscy często jesteśmy odbiorcami.

Czy masz jakieś złote rady dla kogoś, kto dopiero rozpoczyna swoją przygodę z branżą?

Z pracą w marketingu jest jak z prowadzeniem samochodu. Można przeczytać bardzo wiele cennych instrukcji, ale dopiero praktyka czyni mistrza. Dlatego za najlepsze źródło wiedzy, na każdym etapie ścieżki zawodowej, uważam wyciąganie wniosków z własnej pracy – tego, co robimy i obserwujemy, ale też od bardziej doświadczonych osób. Mentoring w Polsce jest nadal niedoceniany, a jest doskonałym źródłem bezcennej wiedzy. Polecam też dużo eksperymentować – próbować różnych zadań, sprawdzać narzędzia, testować rozwiązania, realizować pomysły. Uczyć się, zbierać wiedzę i doświadczenie. Do tego przyda się mieć w sobie dużo pokory, otwartości i wytrwałości, żeby wyciągać wnioski i rozwijać się.

Dziękuję za rozmowę!

Pozostałe nasze wywiady przeczytasz tutaj.

Odpowiedzi zebrała Agnieszka Zwolan.

📢 Zapraszamy także do naszych grup:
 Social Media Jobs  https://bit.ly/2GB5MXs
 Advertising/PR Jobs  https://bit.ly/1Puw3z5
 Marketing – Pierwsza Praca  https://bit.ly/2F6uQU3
 Rocket Jobs > 10K  https://bit.ly/2AkLuMn
 Sprzedaż cała Polska  https://bit.ly/2RMpMIG
 Design cała Polska  https://bit.ly/2JOIkFI
 Marketing, e-commerce, SEO/SEM  http://bit.ly/32uFhsq
 Rocket Community  https://bit.ly/2PQofkI

💪 na naszego LinkedIna:
 https://www.linkedin.com/company/rocket-jobs/

😎 oraz na naszego Instagrama:
 https://www.instagram.com/rocketjobspolska/

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze