Chcesz mieć dobry marketing, ale nie masz dobrego marketingowca? Sprawdź, jak zrekrutować osobę, która rozkręci twój biznes w sieci

Chcesz mieć dobry marketing, ale nie masz dobrego marketingowca? Sprawdź, jak zrekrutować osobę, która rozkręci twój biznes w sieci fot. Jacob Lund / Shutterstock.com

Podstawowym i najbardziej intuicyjnym celem marketingu jest dotarcie do potencjalnych klientów, aby skorzystali oni z określonej usługi lub zakupili konkretne produkty. „Łatwo powiedzieć, trudniej zrealizować” – pomyślało wielu przedsiębiorców, którzy choć są ekspertami w swojej dziedzinie, nie zawsze mają o pojęcie o marketingu. W początkowej fazie rozwoju firmy, kiedy ich budżety są ograniczone, często zadają sobie pytanie, czy stanowisko rekrutera to coś, na czym warto zaoszczędzić. Czy samodzielna rekrutacja kompetentnego marketingowca jest w ogóle możliwa?

Każda firma potrzebuje marketingu – niezależnie od jej rozmiaru, branży i zakresu działalności. Większe przedsiębiorstwa najczęściej współpracują z domami mediowymi, agencjami marketingowymi i/lub mają swoje wewnętrzne działy marketingu, współtworzone przez specjalistów. Tych z kolei pozyskują rekruterzy, którzy wiedzą, gdzie ich szukać, jakich kompetencji oczekiwać i jak je zweryfikować. Jednak ktoś, kto dopiero rozkręca swój biznes, ma zwykle bardzo ograniczony budżet. A co za tym idzie, środki mogą być przeznaczone tylko na działania absolutnie niezbędne.

Rekrutacja marketingowca. Jak to zrobić?

Wybór działań, w które warto na początku zainwestować, jest zwykle nieoczywisty i zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorstwa. Stworzenie działu HR, zatrudnienie rekrutera czy nawet outsourcing procesów rekrutacyjnych, to działania z pewnością warte rozważenia. Podobnie jak wysokość budżetu reklamowego, na którym nie warto oszczędzać, jeśli zasięgnie się rady doświadczonego marketingowca czy profesjonalnej agencji.

Jeśli w ogóle zaczniemy rozważać samodzielną rekrutację, szybko pojmiemy, że prawdopodobnie będzie to proces bardzo wymagający. Przede wszystkim, trzeba posiadać specjalistyczną wiedzę, bo jak inaczej rozpoznać fachowca? Z drugiej strony, znalezienie najlepszego kandydata może zająć tygodnie, a nawet miesiące. Zatem należy uzbroić się w duże pokłady cierpliwości i czas, którego przecież ciągle brak…

Czy właśnie tak to musi wyglądać?

Najpierw ustal, kogo tak naprawdę potrzebujesz

Najpierw przemyśl, kogo tak naprawdę potrzebujesz. W tym celu spróbuj określić, jaki jest profil twojego idealnego klienta i gdzie znajdują się twoi potencjalni odbiorcy, w jakim są wieku, jakiej płci oraz jakie kanały komunikacji preferują. Czy są to osoby, które szukają usług w wyszukiwarkach, czy może bardziej aktywne na platformach takich jak TikTok?

Nie bez znaczenia jest również to, jakiego rodzaju usługi czy produkty sprzedajesz. Jeśli jest to całkowita nowość na rynku, warto skłonić się ku współpracy w zakresie mediów społecznościowych. To przede wszystkim social media wzbudzają pożądanie w użytkowniku. Z kolei pozycjonowanie i reklamy w wyszukiwarce odpowiadają wprost na potrzeby użytkowników, więc sprawdzą się na początek tam, gdzie popyt na dane usługi czy produkty już istnieje.

Jeśli określenie powyższych sprawia ci trudność, warto rozważyć zatrudnienie specjalisty ds. strategii. On zrobi to za ciebie i stworzy spójny, długofalowy plan działań marketingowych. Pamiętaj jednak, że doskonała strategia to jedno, a realizacja działań to drugie. Często do wdrożenia strategii potrzebne są agencje marketingowe lub niezależni freelancerzy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. 

Przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej

Powszechnie uważa się, że rozmowa rekrutacyjna służy przede wszystkim zbadaniu kompetencji kandydata. To głównie od niego oczekuje się nienagannej prezencji, dokładnego zapoznania się z profilem działalności firmy, czyli ukazania się z jak najlepszej strony.

Dobry rekruter doskonale zdaje sobie jednak sprawę, że to, w jaki sposób zostanie poprowadzona rozmowa, jest także wizytówką pracodawcy. Nie wystarczy zadać kilku pytań, zlecić zadania próbnego i poprosić o streszczenie informacji już zawartych w CV. Do rozmowy wypada się należycie przygotować. 

Jak to zrobić?

  1. Przede wszystkim dokładnie zapoznaj się z CV kandydata, zanotuj najważniejsze fakty i przypomnij sobie je przed rozmową, aby mieć pewność, że nie pomyliłeś osób!
  2. Przygotuj sobie wcześniej pytania. Nie tylko te, które weryfikują wiedzę na określone tematy czy badają odpowiednie kompetencje. Wyrzuć z puli wszystko to, co mógłbyś sam znaleźć w CV, chyba, że coś wzbudza twoją wątpliwość – wtedy poproś o doprecyzowanie. Nie pytaj o oczywiste kwestie, które wprost wynikają z aplikacji, w przeciwnym razie osoba może mieć poczucie marnowania czasu.
  3. Zadbaj o schludny wygląd i punktualność – w ten sposób okażesz szacunek rozmówcy.
  4. Okaż zainteresowanie i stwórz pozytywną atmosferę. Rozmowa rekrutacyjna to często bardzo duży stres dla kandydata. Rozładowując napięcie, dasz mu szansę lepiej się zaprezentować.
  5. Pamiętaj, że podczas rozmowy rekrutacyjnej, kandydat również może zadać ci pytania. Daj mu na to przestrzeń i udziel konkretnych odpowiedzi. Kandydaci często pytają m.in o to, czym powodowana jest rekrutacja na dane stanowisko oraz jakie są plany rozwojowe firmy.

Dobrze poprowadzona rozmowa to taka, po której kandydat uzna, że warto pracować w twojej firmie. W przeciwnym razie nawet jeżeli złożysz danej osobie ofertę współpracy, najprawdopodobniej odmówi. W najgorszym przypadku twój rozmówca może podzielić się wrażeniami z rekrutacji na forum w Internecie, czym zrazi do ciebie innych kandydatów, a nawet przyszłych klientów.

Zadaj konkretne pytania sprawdzające wiedzę i doświadczenie

Charakter pytań zależy oczywiście od konkretnej specjalizacji marketingowca. Dla uproszczenia przyjmijmy, że rekrutujesz kandydata na któreś w wyżej opisanych stanowisk.

Specjalista Social Media – przykładowe pytania:

  • Czym charakteryzują się poszczególne serwisy społecznościowe: TikTok, Instagram, Facebook, LinkedIn?
  • Jak prowadzone przez ciebie profile w social mediach przyczyniły się do realizacji celów biznesowych firmy?
  • Jakie wskaźniki można śledzić i analizować prowadzące profile we wszystkich wymienionych serwisach?

Performance Marketing Specialist – przykładowe pytania:

  • Jakimi budżetami operowałeś(-aś) i jaką wartość konwersji sprzedażowej udało ci się uzyskać?
  • Jak skonfigurować zdarzenia konwersji sprzedażowych?
  • Wymień znane ci rozszerzenia reklam Google Ads? Ile rozszerzeń warto dodawać w przypadku pojedynczej reklamy?
  • Podaj pomysł na optymalizację reklamy, której słowo kluczowe w ogóle się nie klika i nie konwertuje.
  • Jak przesyłać dane do menedżera reklam Meta Ads od użytkowników iOS? 
  • Jakie są plusy i minusy zbierania leadów przez formularz błyskawiczny w środowisku Mety i na stronie www?

Specjalista ds. strategii – przykładowe pytania:

  • Czym jest analiza SWOT i jakie są jej elementy?
  • Czym jest archetyp marki? Jakie są 4 główne motywatory? 
  • Jake KPI można wyznaczyć i jakie są sposoby na ich pomiar?
  • Jakie są najbardziej znane frameworki do tworzenia strategii? 

A co z zadaniem próbnym?

Nie jest to wymóg każdej oferty pracy. Jeśli jednak zdecydujesz się je zastosować, pamiętaj o kluczowych aspektach, które należy wziąć pod uwagę przy jego zlecaniu.

  1. Upewnij się kilka razy, czy twoje zadanie próbne na pewno zweryfikuje konkretną wiedzę i umiejętności kandydata. Nie powinno być zbyt długie i wymagające.
  2. Dobrą praktyką jest zapłata za wykonanie zadania próbnego.
  3. Poinformuj kandydata, że wykonane zadanie nie zostanie wykorzystane do celów innych niż rekrutacyjne. 

Wiedza i umiejętności, to nie wszystko…

Konkretna, fachowa wiedza i doświadczenie zawodowe z pewnością stanowią kluczowe aspekty przy rozważaniu zatrudnienia danej osoby. Nie mniej ważne są jednak kompetencje miękkie. Często niedoceniane, a mogące odgrywać olbrzymią rolę w budowaniu pozytywnych relacji w miejscu pracy, rozwiązywaniu problemów i osiąganiu celów biznesowych firmy.

Kompetencje miękkie, czyli…?

Kompetencje miękkie to niezbędne cechy charakteru, zdolności i umiejętności, które pozwalają jednostkom efektywnie współdziałać z innymi ludźmi, zarządzać sobą i swoimi emocjami oraz osiągać sukces w różnych obszarach życia, w tym oczywiście w pracy.

Przyjrzyjmy się kilku najważniejszym – z punktu widzenia zatrudnienia – kompetencjom miękkim:

  • Komunikacja: dotyczy wyrażania swoich myśli, idei i uczuć w sposób zrozumiały dla innych, a także aktywnego słuchania i rozumienia innych ludzi. Osoba o wysoko rozwiniętej komunikacji będzie w stanie szybko odczytać twoje intencje, unikać nieporozumień i sprawnie delegować zadania innym pracownikom.
  • Empatia: wiąże się z rozumieniem uczuć innych ludzi i ich współodczuwaniem. Empatyczni pracownicy są w stanie szybciej dostrzec potrzeby i perspektywy innych oraz budować zdrowe relacje.
  • Rozwiązywanie problemów: polega na identyfikowaniu, analizie i efektywnym rozwiązywania trudności i konfliktów.
  • Zarządzanie stresem: to zdolność utrzymania spokoju i efektywności wymagających i stresujących sytuacjach.
  • Samodyscyplina: wiąże się z kontrolowaniem swojego zachowania, motywacji i działań, nawet wtedy, gdy brakuje zewnętrznej kontroli. Zwróć na to uwagę zwłaszcza w przypadku pracy w trybie zdalnym.
  • Zarządzanie czasem: to umiejętność planowania, organizacji i efektywnego wykorzystywania czasu, aby zrealizować określone cele i zadania.
  • Praca zespołowa: to umiejętność współpracy i efektywnego działania w grupie, dzielenie się zadaniami i wspólnym dążeniu do celów. Jest to niezwykle ważna kompetencja z punktu widzenia skalowania biznesu i powiększania zespołu.
  • Kreatywność: to zdolność do generowania nowych pomysłów, podejścia do problemów w innowacyjny sposób i tworzenia nowych rozwiązań.

Widać zatem jak na dłoni, że osoby o wysoce rozwiniętych kompetencjach miękkich, przyczyniają się do lepszej dynamiki zespołu, innowacyjności i ogólnego sukcesu firmy.

Jak można zweryfikować kompetencje miękkie?

Nie jest łatwo ocenić poziom wszystkich z wyżej opisanych umiejętności. W tym celu, profesjonalni rekruterzy często wspomagają się odpowiednimi narzędziami, takimi jak np. testy osobowości. Jeśli jednak zadasz kandydatom pytania, które wymagają opisania konkretnych sytuacji, w których wykorzystywali oni swoje kompetencje miękkie, z pewnością otrzymasz wiele cennych informacji. 

Przykłady pytań:

  • Podaj przykład sytuacji, w której musiałeś rozwiązać konflikt zespołowy.
  • Podaj przykłady zaproponowanych przez ciebie innowacyjnych rozwiązań, które zostały wdrożone w twoim miejscu pracy.
  • Jak budujesz i utrzymujesz relacje z klientami lub partnerami biznesowymi?
  • Opisz sytuację, w której musiałeś(-aś) skutecznie przekonać innych do swojego pomysłu lub strategii marketingowej.
  • Jak radzisz sobie z terminami i zarządzaniem projektami marketingowymi?
  • W jaki sposób radzisz sobie z trudnymi klientami lub współpracownikami w procesie negocjacji?
  • Podaj przykład sytuacji, w której musiałeś(-aś) działać pod presją czasu.
  • Jak reagujesz na negatywne opinie lub skargi klientów?
  • Opisz swoje metody organizacji i zarządzania czasem w pracy marketingowej.

Pomocne będą także krótkie scenki, w której ty, jako pracodawca, będziesz odgrywać rolę niezadowolonego z jakości świadczonych usług klienta. Zadaniem kandydata będzie uspokojenie cię, przekonanie do wstrzymania się z wypowiedzeniem umowy i wypracowania szybkiego rozwiązania, które przyczyni się do poprawy sytuacji. Przy wymyślaniu scenariusza takiej scenki, warto inspirować się sytuacjami, które miały miejsce w rzeczywistości.

Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić kandydata o referencje od poprzednich pracodawców lub współpracowników. One także dostarczą istotnych wskazówek dotyczących zachowań i postawy kandydata w pracy zespołowej.

Gotowe rozwiązanie. Korzystaj z możliwości na rynku!

Jeśli wizja samodzielnej rekrutacji nadal wzbudza twoje obawy, rozważ skorzystanie z gotowego rozwiązania dostępnego od niedawna w branży rekrutacyjnej. 

Platforma marketerhub.com oferuje nawiązanie współpracy z najbardziej dopasowanym do profilu twojej działalności marketingowcem już w 24h.

Wystarczy poprosić o konsultację z przedstawicielem platformy, który dokładnie zbada twoje potrzeby i doradzi najodpowiedniejszą osobę do współpracy. W podjęciu ostatecznej decyzji na pewno pomoże ci wgląd do portfolio i konsultacja z polecanym przez platformę marketerem.

Aby dołączyć do platformy, marketerzy muszą spełnić szereg oczekiwań i przejść pozytywnie rygorystyczny proces rekrutacyjny. Rozpatrywane są jedynie aplikacje osób z kilkuletnim doświadczeniem w branży i bardzo rozległą wiedzą. Badane jest także podejście do klienta i umiejętności komunikacyjne.

Istotny w tym wszystkim jest fakt, że ostatecznie podejmujesz współpracę z firmą, a nie konkretną osobą, co oznacza, że cała odpowiedzialność spoczywa na barkach platformy. Jeśli nie będziesz zadowolony ze współpracy, w każdej chwili możesz zmienić obsługującego cię specjalistę, a nawet ostatecznie otrzymać zwrot wpłaconych środków. 

General Manager w Marketerhub.com

Psycholog z wielką pasją do rekrutacji, marketingu i ludzi. Początki kariery zawodowej koncentrowały się wokół agencyjnej obsługi klienta oraz procesów sprzedażowych, aby stopniowo wykorzystywać zdobyte doświadczenie, wiedzę oraz lata nauki w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów na stanowiska marketingowe. Od zawsze nastawiona na rozwiązywanie problemów, dobre relacje i obopólną satysfakcję.

Reklama Women in Tech

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze