fbpx
copywriting

Dobrze znaczy konkretnie

Wskazówki dla copywriterów i redaktorów

Copywriterom zdarza się lać wodę w swoich tekstach z różnych powodów – braku wiedzy, lenistwa czy konieczności osiągnięcia absurdalnej ilości znaków narzuconej przez zleceniodawcę. W takich przypadkach żadna dobra rada nie pomoże. Zdarza się jednak, że napiszesz bardzo generyczny tekst, kiedy żadna z powyższych przyczyn nie zaistnieje. Dlaczego? Zapominasz o szczegółach, które wyróżnią Twoją treść na tle innych.

Konkret jest siłą współczesnej komunikacji. Im bardziej nacechujesz swój tekst elementami, na których odbiorca będzie mógł zatrzymać się wzrokiem, tym większa szansa, że zapamięta go na dłużej. Zauważy, że nie jest to treść powielona na kolejnym blogu z kolei, lecz unikatowa oferta wybranej firmy. Osiągniesz to przy pomocy kilku prostych taktyk.

A imię jego…

Pozwól czytelnikowi utożsamić się z tym, co opisujesz. Nadawaj imiona podmiotom, niezależnie czy jest to Piotrek z marketingu, który chce zaprosić na darmowy webinar, czy maskotka Eddy będąca frontmanem komunikacji Twojej firmy. Z przywiązaniem jest jak z odpowiedzialnością – zwiększa się, kiedy nie leży na barkach nieokreślonej zbiorowości. Do perfekcji opanowała to IKEA, której cały asortyment posiada nietypowe nazwy nadające charakteru poszczególnym produktom. Podobnym tropem poszło Airbnb mianując swoje logo przydomkiem Bélo, czyniąc z niego bohatera opowieści.

Możesz dokładniej?

Zamiast pisać o “młodym, dynamicznym zespole”, czy “największej konferencji technologicznej w północno-wschodniej części Polski” doprecyzuj, co masz na myśli. Postaw na magię szczegółu. Poprzyj swoją tezę o własnej “najlepszości” konkretną statystyką, niezaokrągloną (bardziej wiarygodną) liczbą. Potwierdź “dynamiczność” zespołu wybraną historią z realizacji konkretnego projektu lub opisem cotygodniowych spotkań prowadzonych w nieszablonowy sposób. W tej kwestii pomoże również namacalny, zmysłowy opis usług i produktów, wykorzystujący zjawisko synestezji (więcej na ten temat znajdziesz w tym artykule).

Zejdź na ziemię

Niektóre zagadnienia są bardzo abstrakcyjne. Ciężko wytłumaczyć klientom, w jaki sposób działanie Twojego kremu różni się od dziesiątek produktów konkurencji albo jak wygląda zakres działań firmy zajmującej się “kompleksowym marketingiem rekrutacyjnym”. Często dotyczy to innowacyjnych rozwiązań dostępnych na rynku lub innego spojrzenia na zapotrzebowanie biznesowe w branży. Posłuż się wówczas analogią do innego zjawiska lub wytłumacz proces działania krok po kroku. Odbiorca zapamięta to, co jest sobie w stanie wyobrazić.

 

Tekst zainspirowany treścią książki autorstwa Joanny Wryczej-Bekier
pt. „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”, którą polecaliśmy w tym artykule.

A więcej copywriterskich treści znajdziesz tutaj! 🙂


Autorem artykułu jest Mateusz Białas.

Źródło ilustracji: canva.com