Bądź profesjonalny! Spójna identyfikacja marki to podstawa
Prezencja marki

Jeśli twój biznes ma być profesjonalny, nie zapomnij o spójnej identyfikacji wizualnej marki. O tych rzeczach musisz pamiętać

Identyfikacja marki to niezbędny krok do uzyskania jej spójnego, atrakcyjnego wizerunku. Dzięki niej masz możliwość nie tylko aktywnego promowania firmy na rynku, ale również – co ważniejsze – zbudowania trwałych relacji biznesowych z klientem, który utożsamia się z wartościami marki. Na identyfikację wizualną składa się kilka elementów. Jakich? Logo, kolorystyka, księga znaku, oznakowanie siedziby firmy, projekt opakowań, wygląd druków firmowych (również faktury!). Dlaczego identyfikacja to podstawa prosperującego biznesu? Wyjaśniamy.

Każdy element, składający się na identyfikację marki, komunikuje się z twoimi klientami oraz wszystkimi potencjalnie zainteresowanymi twoimi działaniami osobami. To, w jaki prezentujesz swoje produkty i usługi, pozostawia ślady pamięciowe u odbiorcy, który po raz pierwszy spotyka się z prezentowanym przekazem. Identyfikacja marki kreuje konkretne wyobrażenie na temat produktów czy usług, wzbudzając w klientach konkretne emocje. To właśnie działanie kolorem, wzorem, motywem, czcionką, kształtem opakowania czy nadrukiem na nim sprawia, że klient może cię zapamiętać i chętnie skorzystać z twoich produktów i usług. Jak sprawić, aby to właśnie twój produkt / usługa były tzw. top of mind potencjalnych nabywców?

Wiele osób, rozpoczynających przygodę z kreowaniem wizerunku, zastanawia się, jak przygotować się do tego procesu. Jakie kroki podjąć na początku, jakie wtedy, gdy pewne działania zostały już wykonane (i w jakiej kolejności), a które niekoniecznie przyniosą korzyść dla biznesu? Profesjonalna identyfikacja wizualna marki to proces, na który składa się wiele czynników. Każdy z nich powinien zostać dobrany indywidualnie pod markę.

Nikt nie ma wątpliwości, że media społecznościowe to obecnie jedno z najważniejszych miejsc, w których marketerzy prześcigają się w sposobach na zbudowanie spójnej komunikacji. Wszystko po to, aby z przekazu brandu wypływał spójny i jednolity wizerunek. Key visual marki decyduje o tym, jakiego typu elementy znajdą się na grafikach, filmach, rolkach, ale nie tylko. Punkt styku z klientem wychodzi też poza digital, nawet jeśli sprzedaż odbywa się w Internecie. Stworzenie strategii spójnej komunikacji to pierwszy krok, który powinniśmy wykonać, chcąc pracować nad wizerunkiem marki.

Po co to wszystko? Liczne badania psychologiczne pokazują, że to właśnie poprzez identyfikację wizualną marki klient decyduje lub nie na produkt/usługę. Chodzi oczywiście o wywołanie odpowiednich emocji – zmotywowanie klienta do zakupu, a wcześniej uświadomienie mu potrzeby nabycia produktu czy usługi. Pojawia się kluczowe pytanie „Dlaczego to właśnie ten produkt/usługa podniesie jakość twoich działań?”. Jako nabywcy szukamy rozwiązania naszych problemów. Chcemy, aby produkty i usługi, w które inwestujemy, przyniosły odpowiednią korzyść dla nas i naszej firmy. Jednak na tym nie kończy się działanie identyfikacji. To właśnie dzięki niej istotnie wzrasta stopień poznania marki, co przekłada się na kreowanie lojalności.

Pozyskanie klienta to jedno, utrzymanie klienta to drugie  mówi Agata Olejniczak, product managerka w Fakturownia.pl Nie powinniśmy zapominać o osobach, korzystających już z naszych usług czy też wybierających wcześniej nasz produkt. Tego typu klienta najłatwiej jest pozyskać ponownie i zbudować w nim przywiązanie do marki, do czego dąży każda chcąca osiągnąć sukces na rynku firma. Bez stałych, lojalnych klientów nie ma udanego, prosperującego biznesu. To właśnie stali klienci stanowią swego rodzaju stabilny fundament marki.

Jak przygotować się do procesu tworzenia spójnej identyfikacji marki?

Kiedy decydujemy się, jaka ma być identyfikacja naszej marki, warto zastanowić się, które z jej elementów przyniosą rzeczywisty rezultat w firmie. Na jakie działania warto postawić, aby klient zapamiętał nas wśród innych marek?

Jednym z działań jest oczywiście projekt atrakcyjnego logo, odzwierciedlającego nie tylko wartości firmy, ale również wzbudzającego konkretne emocje oraz przekaz. Jak to osiągnąć?  Dzięki odpowiedniej kolorystyce, kształtom, czcionce. Logo powinno być tworzone głównie z myślą o grupie docelowej. Inaczej będzie wyglądał logotyp salonu kosmetycznego, inaczej zakładu produkcyjnego, inne elementy logo zaproponuje nam biuro turystyczne. Decydując się na konkretne logo, warto zastanowić się dwa razy. To właśnie ono będzie widoczne na wizytówkach, banerach w siedzibie firmy, gadżetach związanych z marką.

Czym jest display? To nowoczesna forma wyświetlania informacji o marce. Prócz logo display powinien wyświetlać hasło marki lub kilka słów o firmie, które chcielibyśmy, aby nasz klient zapamiętał. Display może znajdować się nie tylko w siedzibie firmy, ale również na zewnątrz. Gdzie? W miejscach, do których z dużym prawdopodobieństwem docierają nasi potencjalni klienci. Display to również ciekawa forma identyfikacji wizualnej, w której można wykorzystać dynamikę widoczną w przekazie marki.

Chyba nikogo nie dziwi już fakt, że cały marketing firmy odbywa się dziś w Internecie. Profesjonalna strona internetowa z opisem usług czy produktów, jakie oferujemy, kilka słów „o nas”, wyszczególnienie wartości, jakimi kierujemy się w codziennej pracy – to tylko kilka z wielu jej elementów. Strona internetowa powinna być zaprojektowana w ten sposób, aby w pełni nawiązywać do logo, zarówno jego kształtu, jak i kolorystyki (to idea tzw. Key Visualu). Co więcej, prócz strony internetowej warto założyć również firmowe konta w social mediach. Dlaczego? Aby w pełni wykorzystać kanały dotarcia do klienta. Oczywiście nie chodzi o to, aby być wszędzie, ale tam, gdzie są nasi potencjalni odbiorcy. 

Druki firmowe, czyli wszelkiego rodzaju druki, wykorzystywane w codziennej pracy z marką, też pełnią ważną rolę. Wizytówki czy papier firmowy powinny wzbudzać skojarzenia z brandem i pozytywne emocje wśród naszych odbiorców.

W całym złożonym procesie, składającym się na – wydawałoby się – szybką i nieskomplikowaną transakcję kupna-sprzedaży, występuje mnóstwo elementów, o których zdarza się nam zapomnieć w trakcie działań wizerunkowych. To właśnie proste, stosowane na co dzień rozwiązania mogą stanowić wspaniałe narzędzie. To one wspierają kontakt z klientem poprzez kreowanie przywiązania do marki. Jednym z nich jest faktura.

Faktura to jeden z elementów, które przekazujesz klientowi podczas transakcji. Zadbaj, żeby także ona identyfikowała twoją markę – podpowiada Agata Olejniczak. – To właśnie małe rzeczy, używane na co dzień, pomagają przedsiębiorcom w pozyskaniu grona lojalnych, stałych klientów.

W jaki sposób włączyć fakturę do komunikacji marketingowej?

Wgraj logo swojej firmy na dokument 

Ile razy zdarzyło ci się zakupić coś i nie kojarzyć od kogo? Zadbaj o to, żeby twoja firma została zapamiętana. Na „dzień dobry” poinformuj klienta, kto jest drugą stroną transakcji. Poza ogólnym pierwszym wrażeniem eleganckiego dokumentu – wypisane na kolanie faktury na papierze z kalką to już zdecydowanie historia – pozostawisz w jego pamięci wygląd twojego logo. To pierwszy krok do sukcesu! Każda kolejna ekspozycja na znak twojej firmy wzmocni pamięć o tobie i twoich produktach/usługach.

Dostosuj szablon i kolor dokumentu do twojej marki  

Postaw na wygląd – większość z nas jest przecież wzrokowcami. Zadbaj o szablon dokumentu, który będzie pasował do twojej działalności. W końcu zapełnić możesz całą przestrzeń strony A4, a nawet więcej. Jeśli budujesz wizerunek marki w oparciu o konkretne barwy, wykorzystaj ten fakt, nadając określony kolor swojej fakturze. Jeśli jeszcze nie posiadasz określonego Key Visual dla swojej marki, możesz skorzystać z koła barw i dobrać kolory do twojego logo. Chodzi o to, aby całość była spójna oraz profesjonalna.

Zadbaj o podpis

Podpis to tak niewiele? W ogólnym rozrachunku daje bardzo dużo! Pozostawiając swój podpis na dokumencie, nie jesteś anonimowy i dajesz klientowi poczucie kontaktu z drugą osobą. Zamiast podpisu możesz wstawić również pieczęć na dokumencie, która – podobnie jak logo – może urozmaicić dokument od strony wizualnej, zachowując jednocześnie funkcję podpisu. W Fakturowni zrobisz to w prosty sposób. Wystarczy, że wybierzesz określony typ pieczęci wraz z kolorystyką. Wygląd faktury sprawnie i bezproblemowo zmienisz dzięki praktycznym szablonom.

Wyjdź naprzeciw klientowi zagranicznemu

Jeśli zdarza ci się przeprowadzać transakcje z klientem zagranicznym, weź pod uwagę, że dokument transakcyjny możesz wystawić dwujęzycznie. Nie tylko pozwolisz zrozumieć swojemu nabywcy to, co zostało napisane na fakturze, ale także zapiszesz się w jego pamięci. Tego typu działanie przełoży się na odbiór marki jako profesjonalnej oraz otwartej na rynki zagraniczne.

Uwzględnij rabat  

Jeśli sprzedajesz zrabatowany produkt lub usługę, uwzględnij to na fakturze. Ustawa o VAT art. 106e ust 1 pkt 10 wskazuje, że „Faktura powinna zawierać (…) kwoty wszystkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały wcześniej uwzględnione w cenie jednostkowej netto”. Pokaż klientowi, że zyskał istotną korzyść na transakcji, którą z tobą przeprowadził.

Przekaż coś od siebie

Przepisy bardzo dokładnie informują o tym, co należy zawrzeć na fakturze. Nie narzucają natomiast tego, jak ma wyglądać dokument. Dzięki temu możesz wykorzystać fakturę w jeszcze jeden sposób. A mianowicie dodając coś od siebie. Wykorzystaj stopkę dokumentu, aby podziękować za zakup, podać informacje o przetwarzaniu danych osobowych. A także nadrukować kod QR, który przeniesie odbiorcę na twoją stronę internetową z informacjami o promocjach. Jaki jest najważniejszy aspekt podczas tworzenia atrakcyjnego dokumentu? Wszystko z umiarem. Faktura musi pozostać czytelna.

Czy identyfikacja wizualna rzeczywiście przekłada się na zysk firmy? Z całą pewnością tak! Dzięki profesjonalnej, przemyślanej identyfikacji masz szansę zostać zapamiętanym przez klienta. To pierwszy krok do jego skorzystania z usług / produktów, które oferujesz. Dzięki licznym możliwościom identyfikacji, możesz wpłynąć nie tylko na emocje klienta, ale również pokazać mu swoją markę poprzez konkretne kolory, kształty, motywy. Co ważne,  kreując wizerunek marki, nie zapomnij o małych-wielkich rzeczach. To na nie twój klient zwraca szczególną uwagę. Atrakcyjna wizualnie faktura pomoże w pozyskaniu nowych klientów. A także pozwoli stworzeniu trwałej, długofalowej więzi z tymi, którzy skorzystali już z twoich produktów i usług!


Artykuł sponsorowany powstał we współpracy z Fakturownia.pl

Źródło zdjęcia głównego: [email protected]Slidebean