Wielka Trójka konsultingu strategicznego – co odróżnia ją od Wielkiej Czwórki i dla kogo to dobre miejsce na karierę?

Wielka Trójka konsultingu strategicznego – co odróżnia ją od Wielkiej Czwórki i dla kogo to dobre miejsce na karierę? fot. GaudiLab / Shutterstock.com

Jeśli nie wiecie jeszcze, czym są Wielka Trójka i konsulting strategiczny, ale interesują was zagadnienia z pogranicza biznesu oraz marketingu, a także działalność najpotężniejszych na rynku organizacji – musicie nadrobić zaległości. Jak odróżnić wielką trójkę od Wielkiej Czwórki? Czy każdy może zostać doradcą?

Ze świecą szukać specjalistów z branży, którzy nie chcieliby pracować w Wielkiej Trójce. Niestety, choć wydawać by się mogło, że wysokie zarobki, ciekawe projekty i prestiż firmy wystarczą do szczęścia na ścieżce kariery, w tym przypadku nie da się uniknąć presji czasu i stresu. Sprawdźcie, czy to dobry wybór akurat dla was.

Na czym polega konsulting strategiczny?

Skuteczna strategia biznesowa to klucz do wyprzedzenia konkurencji, a także wypuszczenia w świat produktu, który podbije serca, nawet jeśli nie będzie najlepszy na rynku. W jej tworzeniu przydaje się konsulting strategiczny, będący formą doradztwa, a skierowany przede wszystkim do dużych przedsiębiorstw.

Konsulting może obejmować:

  • opracowywanie nowych planów biznesowych,
  • analizę rynku,
  • przeprowadzanie badań,
  • identyfikowanie trendów,
  • analizę konkurencji,
  • określenie siły marki i pozycji na rynku.

Doradcy pracują natomiast z organizacjami na różnych poziomach – zarówno korporacyjnych, jak i przy projektach o charakterze operacyjnym. Doświadczeni specjaliści z branży pomagają klientom w określeniu celów biznesowych, identyfikowaniu problemów, a także w odnalezieniu sposobów ich rozwiązania. To właśnie tym – jednak na gigantyczną skalę – zajmuje się Wielka Trójka konsultingu strategicznego.

Czym jest Wielka Trójka konsultingu strategicznego?

Jeśli zastanawiacie się, czym jest Wielka Trójka, zaraz wszystkiego się dowiecie. Na początku powinniście zrozumieć, że termin ten odnosi się do największych i najbardziej wpływowych firm konsultingowych na świecie, specjalizujących się w doradztwie strategicznym dla korporacji i instytucji publicznych. Są to:

  • McKinsey & Company,
  • Boston Consulting Group (BCG),
  • Bain & Company.

Wymienione organizacje mają ogromny wpływ na świat biznesu i są uznawane za liderów w dziedzinie doradztwa strategicznego. Pomagają bowiem swoim klientom w takich obszarach jak zarządzanie, strategia, transformacja cyfrowa czy restrukturyzacja. Wiele z największych firm na świecie korzysta z ich usług, aby poprawić wyniki finansowe i zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku.

Termin „Wielka Trójka” lub inaczej „trzej wielcy” narodził się jeszcze w latach 80., a historia McKinsey & Company, BCG i Bain & Company sięga drugiej połowy lat 20.

Wielka Trójka – kto ją tworzy? Poznajcie te firmy

Wielka Trójka konsultingu strategicznego doradza największym firmom na świecie, w tym wielu z listy Fortune 500. Przez McKinsey & Company objęte doradztwem są między innymi:

  • Microsoft,
  • Coca-Cola,
  • ExxonMobil,
  • Boeing,
  • Pfizer,
  • Walmart,
  • Johnson & Johnson,
  • Goldman Sachs,
  • General Electric

Specjaliści z Boston Consulting Group doradzali takim firmom jak:

  • Apple,
  • Amazon,
  • Samsung,
  • Procter & Gamble,
  • Ford,
  • Citigroup,
  • General Motors,
  • IBM,
  • Siemens.

Z usług Bain & Company skorzystały przedsiębiorstwa:

  • Airbnb,
  • Dell,
  • Hilton Worldwide,
  • Intel,
  • LinkedIn,
  • Mastercard,
  • Nestlé,
  • Toyota,
  • Walgreens.

Wiele z ww. firm wciąż korzysta z usług Wielkiej Trójki z uwagi na doświadczenie, wiedzę i umiejętności specjalistów w zakresie strategii biznesowej, transformacji organizacyjnej czy zarządzania ryzykiem.

McKinsey

McKinsey & Company to globalna firma, założona w Chicago w 1926 roku przez Jamesa O. McKinseya. Jest jedną z najbardziej renomowanych organizacji konsultingowych na świecie, z ponad 30 000 pracowników i 130 biurami w 65 krajach. Powstała w momencie, gdy McKinsey zrezygnował ze stanowiska dyrektora zarządzającego, aby rozpocząć własną działalność.

Pierwszymi jego klientami były duże przedsiębiorstwa, takie jak Kodak, Dupont i General Electric, a McKinsey & Company szybko stała się znane jako firma zajmująca się analizą problemów biznesowych i doradztwem strategicznym. Cele McKinsey & Company obejmują dostarczanie wartości klientom poprzez doradztwo strategiczne, transformację, zarządzanie zmianą.

W ciągu lat McKinsey & Company rozwinęło swoje usługi i obecnie działa w wielu branżach, w tym w sektorze: finansowym, przemysłowym, technologicznym, energetycznym i ochrony zdrowia. Firma jest znana z innowacyjnych rozwiązań i podejścia do problemów biznesowych, a jej konsultanci są uznawani za liderów myśli w swoich dziedzinach.

Bain

Bain & Company to kolejne globalne przedsiębiorstwo konsultingowe. Założone zostało w 1973 roku przez Billa Baina. Ma siedzibę w Bostonie i działa w ponad 50 krajach, zatrudniając 10 000 pracowników na całym świecie. Sam Bain zaczął natomiast swoją karierę w firmie Boston Consulting Group (BCG), gdzie przyczynił się do stworzenia technik analitycznych i wielu wykorzystywanych przez inne firmy narzędzi. W 1973 roku postanowił stworzyć własną markę Bain & Company.

Firma początkowo koncentrowała się na doradztwie w zakresie strategii dla klientów z sektora prywatnego, jednak w latach 80. znacznie rozszerzyła swoją ofertę. W 1984 roku Bill Bain odszedł z firmy, a jego miejsce zajął Tom Tierney, który prowadził przedsiębiorstwo przez kolejne 15 lat, aż do przejścia na emeryturę w 1999 roku. Od tego czasu firma przeszła kilka zmian w zarządzie, a obecnie jej CEO jest Manny Maceda.

BCG

Boston Consulting Group (BCG) to już ostatnia składowa Wielkiej Trójki z siedzibą w Bostonie, Massachusetts. Została założona w 1963 roku przez Bruce’a Hendersona, byłego pracownika firmy Arthur D. Little, który jest uważany za jednego z twórców dzisiejszej branży konsultingowej. Początkowo BCG skupiał się na analizie i doradztwie strategicznym dla przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego, ale wkrótce rozszerzył swoją działalność na wiele innych branż i dziedzin, w tym na usługi finansowe, energetykę, telekomunikację, a nawet sektor publiczny.

Firma stała się znana z innowacyjnych podejść do rozwiązywania problemów biznesowych, w tym z zastosowania macierzy BCG, która pomaga w ocenie pozycji strategicznej produktów lub usług w portfelu firmy. Przedsiębiorstwo wprowadziło również nowe metody analizy biznesowej, takie jak „kosztowa krzywa doświadczenia”, „krzywa życia produktu” i „efekt owocu granatu”.

W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci BCG rozwinęło się w globalne przedsiębiorstwo, zatrudniające tysiące konsultantów i działające w ponad 90 krajach na całym świecie. Wśród jego klientów są największe firmy na świecie, rządy, a także organizacje non-profit. BCG to jedna z najbardziej prestiżowych firm konsultingowych na świecie i regularnie zajmuje wysokie miejsca w rankingach branżowych.

Czym się odróżnia Wielka Trójka od Wielkiej Czwórki?

Musicie wiedzieć, że „trzej wielcy” to nie to samo, co Wielka Czwórka. W skład tej drugiej wchodzą firmy Deloitte, PwC, EY i KPMG. Oferują one przede wszystkim usługi audytorskie, podatkowe i księgowe, oraz różnego rodzaju bieżące doradztwo biznesowe, a nie konsulting strategiczny. Obrazowo, zajmują się bieżącą działalnością swoich klientów, podczas gdy BCG, McKinsey i Bain patrzą daleko w przyszłość. Terminy te odróżnia też struktura organizacyjna przedsiębiorstw – Wielka Trójka działa na podstawie modelu partnerskiego podobnego do tego w kancelarii prawnej. Z kolei w „Czwórce” funkcjonuje centralnie zarządzana hierarchia. Ponadto specjaliści konsultingu skupiają przede wszystkim na klientach z sektora prywatnego. Natomiast Deloitte, PwC, EY i KPMG często obsługują zarówno klientów prywatnych, jak i publicznych.

Obie grupy firm łączy prestiż. Wielka Trójka jest bardziej znana z innowacyjności i kreatywności w podejściu do rozwiązywania problemów biznesowych, podczas gdy Czwórka ma silniejszą pozycję w branży audytorskiej.

Czy warto pracować w Wielkiej Trójce?

Praca w firmach McKinsey & Company, The Boston Consulting Group (BCG) i Bain & Company może być satysfakcjonująca i ciekawa, ale wymaga również zaangażowania i poświęceń. Najważniejsze zalety kontynuowania swojej ścieżki zawodowej w Wielkiej Trójce to między innymi:

  • praca nad projektami dla największych i najbardziej innowacyjnych firm na świecie,
  • szybki rozwój zawodowy,
  • wysokie wynagrodzenie,
  • elitarna sieć kontaktów.

Jeśli dotarliście do tej części artykułu, to z pewnością poważnie interesuje was konsulting strategiczny. Zarobki rzędu nawet 10 tys. zł, prestiż i zdobycie doświadczenia w rozpoznawalnej firmie – to wszystko kusi. Trzeba jednak pamiętać, że jest to niezwykle odpowiedzialne zajęcie, wymagające wielu godzin intensywnej pracy – często kosztem prywatnego czasu.

Jak otrzymać posadę w Wielkiej Trójce?

Aby otrzymać posadę w firmie z Wielkiej Trójki, należy przejść przez kilka etapów rekrutacji, które zwykle obejmują:

  • aplikację przez formularz online,
  • testy sprawdzające wiedzę i umiejętności analityczne (obejmują one zwykle matematykę, umiejętności logiczne i werbalne),
  • wywiad kwalifikacyjny (indywidualny lub grupowy), obejmujący pytania o motywację do podjęcia pracy, sprawdzenie wiedzy, a także doświadczenia zawodowego,
  • studium przypadków (Case Study), podczas którego kandydat musi znaleźć rozwiązanie problemu biznesowego,
  • wywiad końcowy – kandydaci, którzy osiągnęli najlepsze wyniki podczas procesu rekrutacyjnego, zostaną zaproszeni na wywiad końcowy z przedstawicielami firmy.

Ponadto konsultant strategiczny musi mieć wykształcenie na poziomie magisterskim lub wyższym, a także mówić płynnie po angielsku. Zwykle kandydaci, którzy nie spełniają tych wymagań, odrzucani są już na pierwszym etapie rekrutacji. Jeśli jednak czujecie się na siłach, wpisujecie się we wszystkie kryteria, a praca w Wielkiej Trójce byłaby spełnieniem waszych marzeń – warto spróbować swoich sił.

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Banner zachęcający do adopcji psów ze Schroniska

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze