Jak zdobyć popularność na Instagramie? 9 praktycznych porad
Jak zdobyć popularność na Instagramie
fot. Shutterstock.com / Look Studio

Co robić, a czego unikać, aby zdobyć popularność na Instagramie? Te 9 porad pozwoli ci zwiększyć zasięgi

W ostatnich latach Instagram zyskał ogromną popularność. Wraz z nią pojawiły się osoby, które dzięki swojej rozpoznawalności stały się zarabiającymi w sieci influencerami. Followersi, czyli obserwatorzy tych właśnie gwiazd, sami zapragnęli wieść podobne życie do swoich idoli. Jak zdobyć popularność na Instagramie?

Jak się jednak okazuje, wypromowanie się wcale nie jest takie proste. Początkujący często popełniają kilka podstawowych błędów, a co za tym idzie – zmniejszają swoje zasięgi nawet o 20 tys. osób. Jeśli też chcesz zarabiać na Instagramie, konieczne czytaj dalej.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jak zdobyć popularność na Instagramie i zyskać większe zasięgi?
  • Dlaczego ważne jest udzielanie się w komentarzach na innych profilach?
  • Jak i kiedy wrzucać posty na Instagramie?
  • Jakich hasztagów na Instagramie używać?
  • Jak się przedstawić na Instagramie?
  • Dlaczego warto zrozumieć swoją społeczność na Instagramie?
  • Jak planować posty na Instagramie?
  • Jak podejść do swoich obserwatorów?
  • Jakie posty na Instagramie promować?
  • Co dają rolki na Instagramie?
  • Dlaczego więcej nie zawsze znaczy lepiej?
  • Jakich błędów na Instagramie nie popełniać?

Większe zasięgi na Instagramie – 9 skutecznych porad

Niektórzy obawiają się zmian w sposobie prowadzenia swojego profilu z uwagi na możliwość odejścia części obserwujących. Zwykle jednak dopasowanie odpowiednich hashtagów, częstsze dodawanie postów, a także komentowanie treści innych influencerów okazuje się krokiem ku przyszłości na Instagramie. 

Jeśli więc zastanawiasz się, jak zwiększyć popularność i dlaczego – pomimo wkładanego wysiłku – jeszcze ci się to nie udało, musisz porzucić lęk i zacząć działać. Wielcy influencerzy, tacy jak Marcysia Ryskala czy Angelika Mucha, osiągnęli to wszystko nie dzięki popularnym partnerom, a swojej pracy w sieci. Poniższe rady pomogą ci zwiększyć zasięgi na Instagramie oraz stać się wartościowym użytkownikiem dla odbiorców.

Jak zdobyć popularność na Instagramie?

Rada 1: udzielaj się w komentarzach na innych profilach

Każdy influencer musiał na początku zbudować swój wizerunek. W tym celu konieczna jest regularna aktywność na profilach innych osób, np. popularnych gwiazd IG. Jeśli przeznaczysz 5 minut dziennie na komentowanie, lajkowanie i udostępnianie treści powiązanych tematycznie z tym, co chcesz publikować, pokażesz potencjalnym followersom (obserwującym), że znasz się na swojej branży. W ich oczach staniesz się ekspertem w swojej dziedzinie, który ma coś do powiedzenia, a co ważniejsze – pragnie swoją wiedzę przekazywać dalej. Według Liach Bullock, wpływowej bizneswoman, angażowanie innych użytkowników to podstawa zwiększania zasięgów.

Rada 2: regularnie wrzucaj posty

Posty na Instagramie pomagają osiągnąć sukces, jeśli są wrzucane regularnie i niosą ze sobą wartościową treść. Warto dodawać zdjęcia raz dziennie, a jeśli to nie jest możliwe, wystarczą 4 aktywności w tygodniu. W sieci jest mnóstwo podobnych profili, dlatego trzeba pamiętać, że publikowanie raz na miesiąc nie przyciągnie nowych obserwatorów, a zamiast tego zniechęci obecnych do dalszego obserwowania. Istotne są również chwytliwe hasła reklamowe, dzięki którym twój profil zostanie zapamiętany.

Na tym etapie zapewne zastanawiasz się, jak to możliwe, że niektóre posty są wyżej na tablicy, w związku z czym nie da się ich przeoczyć, a pozostałe plasują się najniżej. Odpowiada za to tzw. algorytm Instagrama, który ma za zadanie pozycjonować zdjęcia względem wskaźnika zaangażowania. Ponadto istotny jest też czas publikowania – najlepiej wrzucać posty pomiędzy godz. 18 a 22.

Aby przybliżyć  tę kwestię, warto posłużyć się przykładem. Z pewnością masz swoje ulubione profile, na których zostawiasz najwięcej serduszek, komentarzy i którym poświęcasz najwięcej czasu. Dzięki takiej aktywności Instagram zyskuje podstawę ku temu, by przeanalizować relację pomiędzy tobą a daną osobą. Jeśli algorytm uzna, że są one wystarczająco bliskie, wyświetli posty na górze strony. Platforma nie działa jednak w ten sposób od zawsze. Zmiany zostały wprowadzone po problemach oraz skandalach związanych z firmą Cambridge Analytica, stojącą za pozyskiwaniem informacji o zainteresowaniach i poglądach politycznych użytkowników Facebooka w celu skutecznego zaplanowania kampanii wyborczej Trumpa.

Rada 3: używaj hashtagów

Zastanawiasz się, ile hashtagów powinno znaleźć się w opisie? Pod każdym postem może być ich maksymalnie 30 i tego musisz się trzymać (natomiast minimalna liczba, która przynosi oczekiwany efekt, to 10). Pamiętaj, że fraza nie powinna być ani zbyt popularna ani też zupełnie nieużywana. Optymalna liczba podpiętych do niej zdjęć to od 50 do 400 tys. 

Jeśli nie wiesz, które słowa wybrać, użyj programu, jakim jest tzw. hashtag generator. Pozwoli ci on wygenerować najsilniejsze frazy, które są często wyszukiwane i przynoszą dużą popularność. Wystarczy, że znajdziesz odpowiednią stronę w sieci, na przykład IQ Hashtags, aby skorzystać z wersji podstawowej lub premium.

Rada 4: powiedz coś więcej o sobie

Social media, czyli media społecznościowe, to doskonałe miejsce na rozwój biznesu. Użytkownicy Instagrama chcą jednak wiedzieć, kto dla nich publikuje i dlaczego to robi. Warto, byś jako aspirujący influencer powiedział coś więcej o sobie swoim obserwatorom, np. ile masz lat, czy się uczysz oraz skąd wziąłeś pomysł na swój profil.

Co powinno zawierać doskonałe BIO? Przede wszystkim najważniejsze informacje o profilu i jego prowadzącym. Oprócz tego dobrze jest zamieścić kontakt (najlepiej adres skrzynki mailowej), aby ułatwić kontakt w sprawie współpracy zainteresowanym agencjom. Ponadto w opisie warto zawrzeć odpowiedź na najczęściej zadawane pytanie przez użytkowników. Warto nie zapomnieć też o lokalizacji (to szczególnie istotne w przypadku prowadzenia sklepu stacjonarnego bądź restauracji/kawiarni itd.).

Rada 5: określ swoją grupę docelową

Grupa docelowa to wszyscy użytkownicy, do których chcesz dotrzeć ze swoją treścią. Nie może być ani zbyt rozległa, ani też zbyt mała – chyba że nie zależy ci na osiągnięciu popularności i zarabianiu dzięki social mediom. Określając ją, należy przemyśleć wiek potencjalnych followersów, ich zainteresowania oraz potrzeby.

Przykładowo: profil, na którym pojawiają się treści związane z makijażem, skierowany będzie raczej do kobiet w wieku od 18 do 45 lat, interesujących się pielęgnacją skóry i wyglądem. Podczas promowania postów Instagram automatycznie wybiera takich użytkowników, jednak aby zwiększyć zasięgi, warto zrobić to samodzielnie.

Rada 6: stwórz własny plan działania

Każdej osobie pragnącej wybić się na IG przyda się dzienna lub tygodniowa check lista. Taki plan działania pomaga bowiem utrzymać regularność, a także określić pory wrzucania postów. Dzięki temu po kilku tygodniach obserwatorzy będą z niecierpliwością wyczekiwać kolejnych treści.

Przykładowa check lista zawiera takie elementy jak:

  • publikowanie jednego posta dziennie,
  • dodawanie trzech relacji dziennie,
  • komentowanie innych profili przez 5 min dziennie.

Osoby, które zdobyły już popularność, ale chcą dodatkowo zwiększyć zasięgi, mogą przemyśleć wypuszczenie własnego produktu. Doskonałym przykładem znanych influencerów, którzy odnieśli dzięki temu gigantyczny sukces jest Ekipa Friza. Posiadają oni kilka przedsiębiorstw i własną markę ubrań – Ekipatonosi. Na rynek trafiły również ich lody bijące rekordy popularności.

Rada 7: nie ignoruj obserwatorów

Jeśli twoi obserwatorzy na Instagramie nagle masowo odchodzą, to znak, że dzieje się coś złego. W takiej sytuacji przyjrzyj się swoim treściom i zastanów, czy nie straciły one na wartości. Możesz również dodać ankietę w relacji, aby dowiedzieć się, czego pozostałym followersom brakuje w waszym contencie.

Pamiętaj — to, jak zwracasz się do obserwatorów, ma znaczenie. Przykładowo: jeśli prowadzisz agencję nieruchomości, której klientami są osoby dorosłe, posiadające rodzinę, lub inwestorzy, w bezpośrednich zwrotach do nich (np. w ankiecie) nie stosuj młodzieżowego slangu ani potocznych zwrotów. Zamiast tego lepiej sprawdzi się wyważony język biznesowy.

Rada 8: promuj posty o największej popularności

Na pewno znasz tę sytuację, gdy podczas przeglądania relacji dodanych przez twoich znajomych nagle – pomiędzy nimi – pojawia się inne zdjęcie albo krótki filmik z dopiskiem „sponsorowane”. Oznacza to, iż właściciel profilu, z którego pochodzi fotografia, wykupił opcję promowanie na Instagramie. Funkcja ta obejmuje nie tylko relacje, lecz także posty dostępne na głównej stronie platformy.

Pewnie myślisz sobie, że takie rozwiązanie oznacza pójście na łatwiznę. Zamiast zastosować się do siedmiu poprzednich rad, wystarczy przecież jedynie kliknąć kilka razy w ekran, aby IG samodzielnie dotarł do określonej przez ciebie (lub automatycznie) grupy odbiorców. Musisz jednak pamiętać, że nawet jeśli post, który chcesz wypromować, niesie wartość, użytkownik po wejściu w profil nie zostanie z tobą, jeśli nic go nie zatrzyma.

Rada 9: Reelsy jako sposób na urozmaicenie dodawanych treści

Reelsy (inaczej: rolki) to po prostu krótkie video, podobne do tych publikowanych już od lat na Tik Toku. Stanowią one stosunkowo nową, lecz szybko zyskującą popularność metodę zwiększania zasięgów. A także budowania relacji z użytkownikami, których udało się do tej pory zgromadzić na profilu. Mają lepsze pozycjonowanie niż klasyczne posty-zdjęcia. Wyświetlają się na Explore Page, gromadzącej proponowane, interesujące treści – w ten sposób pozwalają szybko dotrzeć do nowych odbiorców. Co więcej, oferują one wiele ciekawych funkcji, m.in. opcję Dual, umożliwiającą nagrywanie przednią i tylną kamerą telefonu jednocześnie.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej!

Dobrym sposobem na zyskanie popularności jest dodawanie wartościowych postów i zdjęć wysokiej jakości raz dziennie. Działa to lepiej niż dodawanie wielu fotografii, na których pojawiają się szumy, prześwietlenia oraz nieprzemyślane detale. Obserwatorzy nie będą traktować cię poważnie, jeśli i ty nie podejdziesz w ten sposób do swojego profilu.

Wyobraź sobie, że wchodzisz na popularny profil Italy Segreta, na którym – choć do tej pory pojawiały się dopasowane kolorystycznie, estetyczne zdjęcia – nagle pochopnie zamieszczane są nieatrakcyjne oraz nic niewnoszące posty. Pewnie nie od razu klikniesz „unfollow”. Być może pomyślisz, że to jednorazowy wybryk. Jeżeli jednak takie działania powtórzą się kilkukrotnie, ostatecznie będziesz wystarczająco niezadowolony, by odejść. Pamiętaj więc, że dobra jakość zdjęć to podstawa.

Jakich błędów nie popełniać?

Główny i najczęściej popełniany przez firmy bądź osoby prywatne błąd na IG to brak strategii oraz cech wyróżniających profil. Zadbaj o to, by uspójnić sposób odpowiedzi na komentarze (styl komunikacji), a także wybrać pewne cykle tematyczne wrzucanych postów. Świetnym przykładem takiego przemyślanego planu działania są publikacje marki odzieżowej Medicine. Natomiast bardzo złym pomysłem okazuje się dublowanie treści – jeśli coś znalazło się już na Facebooku, nie powinno wystąpić w tej samej formie na IG

Pamiętaj jednak, że równie ważną rolę odgrywa własny, unikalny pomysł na swój Instagram, dzięki któremu wyróżnisz się z tłumu.


Źródło zdjęcia: Shutterstock.com / Look Studio